ARKUSZ KALKULACYJNY


Przykładem wykorzystania aplikacji Google może tu być scenariusz lekcji dla uczniów klasy VI ukazujący możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego w firmie kurierskiej. Jest to przykład bardzo nowoczesnego wykorzystania technologii informacyjnych i bardzo aktywnego zaangażowania uczniów w procesie nauczania. Uczniowie na bieżąco  śledzą wpisy kolegów i współtworzą arkusz kalkulacyjny. 

Scenariusz lekcji ,, Współdziałanie przy tworzeniu arkusza kalkulacyjnego z wykorzystaniem tabletów”


1.      Zagadnienie: Arkusz kalkulacyjny.
2.      Temat: Współdziałanie przy tworzeniu arkusza kalkulacyjnego z wykorzystaniem tabletów.
3.      Czas trwania lekcji: 45 minut.
4.      Cele lekcji:
Po skończonej lekcji uczeń:
  • Korzysta z usługi Dokumenty Google;
  • Tworzy  i udostępnia  online arkusz kalkulacyjny;
  • Współdziała  podczas edycji arkusza online;
  • Korzysta z  zasobów sieciowych w chmurze;
  • Udostępnia i współdziała  podczas edycji arkusza w sieci lokalnej;
  • Stosuje  prawa dostępu.

Cele szczegółowe
·        Uzupełnia online arkusz Google;
·        Formatuje arkusz kalkulacyjny;
·        Wylicza w arkuszu razem i średnią;
·        Tworzy wykres kolumnowy zawierający wiele serii danych.

5. Metody nauczania: Pogadanka, pokaz, dyskusja kierowana, ćwiczenia.

6. Środki dydaktyczne:
·         projektor,
·         podręcznik,
·         stanowisko komputerowe z połączeniem z siecią,
·         usługa Arkusz Google

7. Realizacja treści podstawy programowej:
Cele kształcenia - wymagania ogólne:
I.                            Komunikowanie się za pomocą komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych.
II.                         Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł; opracowywanie za pomocą komputera rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych liczbowych.
III.                      Rozwiązywanie problemów i podejmowanie decyzji z wykorzystaniem komputera.

Treści nauczania - wymagania szczegółowe: Uczeń:

  1. komunikuje się z komputerem za pomocą ikon, przycisków, menu i okien dialogowych;
  2. odczytuje i prawidłowo interpretuje znaczenie komunikatów wysyłanych przez programy;
  3. prawidłowo zapisuje i przechowuje wyniki swojej pracy w komputerze i na nośnikach elektronicznych, a następnie korzysta z nich
  4. Opracowywanie za pomocą komputera rysunków, motywów, tekstów, animacji, prezentacji multimedialnych i danych liczbowych. 
Uczeń:
  1. wykonuje w arkuszu kalkulacyjnym proste obliczenia, przedstawia je graficznie i interpretuje;
  2. Wykorzystywanie komputera i technologii informacyjno-komunikacyjnych do rozwijania swoich zainteresowań, zastosowanie komputera w życiu codziennym, opisywanie zagrożeń i ograniczeń związanych z korzystaniem z komputera i Internetu. Uczeń:
  3. opisuje przykłady wykorzystania komputera i sieci Internet w życiu codziennym
  4. Wykorzystuje arkusz kalkulacyjny do obrazowania zależności funkcyjnych i do zapisywania algorytmów.
Przebieg lekcji:

Wprowadzenie:
  • określenie celów lekcji (posiadacie firmę kurierską, kurierzy dostarczają przesyłki na rowerach, chcecie na bieżąco znać liczbę przejechanych kilometrów przez każdego kuriera. Jak to zrobić?)
  • uświadomienie uczniom praktycznego zastosowania usług GoogleDocs;
  • określenie metod pracy na lekcji. (wszyscy uczniowie to kurierzy a szefem firmy jest nauczyciel. ,,Szef firmy” wyświetla efekty pracy ,,kurierów” za pomocą projektora.)

Kierowanie procesem przyswajania nowych wiadomości i kształtowania umiejętności:
Uczniowie logują się na konto szkoły podstawowej (tablety logują się automatycznie). Przechodzą do usług Google i na stronie Arkusz Google tworzą nowy arkusz. Wprowadzają dane wg karty pracy. Każdy samodzielnie wpisuje swoje imię i nazwisko (wszystko jest wyświetlane na tablicy). Gdy zrobi to ostatni uczeń, przy swoim imieniu i nazwisku wpisują ilość przejechanych kilometrów. Formatują arkusz. Korzystają z funkcji suma. Obserwują zmiany w arkuszu. Zastanawiają się komu i jakie przyznać uprawnienia dotyczące korzystania z arkusza  (przyznają je nauczycielowi. Nauczyciel ma swoje własne konto, gdzie uczniowie przesyłają swoje prace). W tym celu wprowadzają  dodatkowe sprawdzanie poprawności danych aby zabezpieczyć je przed utratą lub niepoprawnymi wpisami. Zapisują arkusz i nadają mu nazwę. Udostępniają arkusz  wybranym osobom z grupy. Efekty pracy uczniowie śledzą na bieżąco za pomocą projektora.
Widok okna Arkusza Google na komputerze stacjonarnym
Ten sam dokument na tablecie

Porządkowanie informacji:

- utrwalenie zasad korzystania z usługi Dokumenty Google;
- przypomnienie o przekazaniu ścieżki dostępu do pliku osobom uprawnionym do korzystania z arkusza w sieci.

Kontrola i utrwalenie wiadomości i umiejętności:

 - praca domowa. Uczniowie dopisują w arkuszu w swojej rubryce dzienną datę urodzenia.

Obliczenia komputerowe z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego są trudnym zagadnieniem dla uczniów szkoły podstawowej. Będą oni je realizowali szerzej i dokładniej w następnych etapach edukacyjnych. W szkole podstawowej natomiast zapoznają się tylko ogólnie z budową arkusza kalkulacyjnego. Dlatego wykonują bardzo proste obliczenia na konkretnych wartościach liczbowych (bez używania adresów komórek) i prezentują dane na prostym wykresie. Stosują funkcję automatycznego sumowania.


Jeżeli ktoś jest przywiązany do Excela Microsoftu to nic trudnego. Wystarczy pobrać za darmo z Google Play. Jednak nie ma możliwości wspólnej edycji jednego dokumentu.



DODANO 18 MARCA 2016
        Są problemy z Excelem Microsoftu. Nie ma polskich znaków z zewnętrznej klawiatury. Próbowałem różnych aplikacji do klawiatury i nic. Tego problemu nie ma z Arkuszami Google, ale tam nie ma opcji wykresów. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz